donderdag 1 december 2011

Lichaamstaal liegt niet

Vraag jij je ook wel eens af of iemand wel zo eerlijk tegen je is? Uit de lichaamstaal van een persoon kan je meestal opmaken of diegene de waarheid spreekt of niet. Hoe gemakkelijk dit gaat, hangt natuurlijk af van onder andere de persoon en de grootte van de leugen. Hieronder geef ik je enkele voorbeelden, waaraan je een jokkebrok kunt herkennen.


- Tegenstrijdigheden in lichaamstaal en woorden         
- Verandering in de manier van praten                            
- Andere mimiek dan gewoonlijk                                         
- Schrikachtig reageren   
- Aarzelen, hakkelen, pauzeren 
- Aanrakingen in het gezicht                                                                           
- Verandering in oogbewegingen
Op de laatste wil ik even ingaan. De richting waarin je kijkt wanneer je een vraag wordt gesteld, laat zien of je je antwoord verzint of niet. Over het algemeen kijken rechtshandigen naar links en linkshandigen naar rechts wanneer ze liegen. Let op! Natuurlijk gaat dit niet altijd op. Wil je er op een simpele manier achter komen hoe het bij een bepaald persoon zit? Stel hem of haar dan een simpele vraag, waarop met waarheid geantwoord zal worden, en let op de kijkrichting.

Na je dit allemaal verteld te hebben, raad ik je wel aan geen overhaaste conclusies te trekken. Bij het beoordelen van dit soort signalen is het namelijk belangrijk om te kijken naar het hele gedragspatroon van de persoon in plaats van alleen op enkele tekens af te gaan. Ook moet je kijken naar de context waarin een bepaalde beweging wordt gemaakt.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat sommigen geoefend zijn in het beheersen van hun gedrag, zoals acteurs, pokeraars en politici. Bij hen wordt het dus moeilijker om uit hun lichaamstaal op te maken of ze de waarheid spreken of niet. Als je het mij vraagt zat Bill Clinton echter nog in zijn oefenfase toen hij beweerde geen seks gehad te hebben met zijn stagaire Monica Lewinsky. Zie in onderstaand filmpje dat een rood hoofd en een wijzend vingertje niet veel goeds doen voor je geloofwaardigheid.


Als afsluiter heb ik de top 3 van mannen en vrouwen voor je, wat betreft meest vertelde leugens.
Mannen                                                        Vrouwen                              
1. Het gaat prima met me.                     1. Het gaat prima met me.
2. Dit is mijn laatste drankje.               2. Dit is niet nieuw, ik heb het al jaren (kledingstuk)
3. Je kont lijkt helemaal niet dik.        3. Zo duur was het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten